Häst vs Ponny

Något jag verkligen har reagerat över framförallt under de senaste året är att allt fler underåriga/ponnyryttare går över till stor häst innan de att de fyllt 18 år. Ärligt talat blir jag rätt frustrerad. Okej, det finns mer att "hämta" på storhäst men man har ponnytiden EN gång, man får inte tillbaka den. Men även det att en pinnsmal 15 åring på 160-165cm klarar egentligen inte av en stor hopphäst på 170. Föräldrarna köper då sjuperfina hopphästar för 500 000- 1 miljon för att ungarna ska få riktigt väldreserade hästar som de ska ha någon chans att klara av, samt klättra i klasserna för att tex nå YR-sm etc. 

Om jag hade den möjligheten att kunna rida ponny så skulle jag absolut ta den, allt är mkt enklare och mkt roligare. Man kan leka runt på ett annat sätt och inte behöva ta allt så himla seriöst. Men pågrund av min längt så är det nästan omöjligt för mig att rida ponny tyvärr.

Men även någonting som påverkar att så många unga gör på detta sätt är antagligen att de vill att deras namn ska synas och att det ska bli upptäckta som en tanlang innom hästeriet.En konsekvens av att mindre folk rider ponny samt då är på ponnytävlingar. Det är nog bland de större anledningarna till varför så många tvingas ställa in sina tävlingar och meetings. Eftersom att jag inte har tävlat ponny på 7 månader vet jag inte riktigt hur det är nu, men när njag tävlade var det lite väl offta tävlingar iaf här i östergötland som blev inställda..

Hugo, min d-ponny som jag fortfarande har kvar men inte rider på så aktivt
Ganska fin var han ändå! :) 2/10 skogslotten 110, LA

Pytte Storhäst


Finns helt klart posetiva samt negativa saker med båda. Var bara tvungen att skriva av mig lite här :)

http://juliiagadd.blogg.se/2012/july/svar-hast-vs-ponny.html#comment

Kommentarer
Jennie Ohlson

Jag är 175 cm och kan INTE rida ponny. Det ser sjukt ut och jag påverkar hästens balans med min längd. Men det som är sjukast av allt är att jag BARA är 13 år gammal. Jag har inte tillgång till egen häst men jag hade en häst på nästan helfoder som var runt 145 cm. Jag fick tävla och träna hur mkt jag ville men sagan tog slut när jag påverkade ponnyns balans och han blev vinglig. Det går inte att rida ponny för mig. Jag kommer aldrig få åka på dom där ponnymeetingarna, BARA för att jag är för lång. Jag är som sagt runt 175 cm, med väldigt långa ben, så nej, ponnytiden är redan slut för mig....



2012-07-12 @ 11:49:33
ellen :) <33

Ja håller med dig! Men här kommer min åsikt:

Jag har ingen egen häst eller ponny utan jag är fortfarande kvar på medryttarponny just nu och skulle jag få chansen att köpa en häst skulle det nästan bli en storhäst fast jag bara är 14 blir 15 nästa år. Sen eftersom jag vill bli något i hästvärlden så tycker jag att man lika gjärna kan börja några år tidigare sen så är jag ganska lång eller ganska jag är 163 och har ganska långa ben så verkligen det minsta jag kan rida är maxad c som är ganska krallig. Annars är det D-ponny och storhäst som gäller för mig tyvär. Red min grannes gamla B-ponny till Juni förra året sen hoppade jag upp på hennes storhäst under sommaren innan jag fick min medryttarponny Sixten som är en D-ponny.



Redan början på 2011 så satte Lotta (ägaren) upp mig på hennes storhäst då jag började bli för lång, från en liten B-ponny på 120 till en storhäst på 162-165 och jag sitter perfekt på henne längdmässigt sen är hon lite grövre. Så om jag skulle få chansen att köpa en häst nu skulle det bli en storhäst, jag vill ju rida ponny så länge det går men sen blir det att sälja när man är 18 om man inte tar upp den till storhäst osv..



Så sen så jobbar jag jättemycke med min balans när jag rider dem lite mindre ponnyerna så min tränare sätter mig bara på dem större ponnysarna (rider på ridskola också) så om jag fick chansen blir det storhäst direkt tyvär ;/



Sen så får jag hjälp med häst när jag är klar med skolan och då är jag redan 18 så då är det försent ändå :( allting ska vara så komplicerat har en lillebror som spelar hockey och fotboll sen rider jag 4-5 gånger i veckan så det blir riktigt dyrt så pengar har vi inte heller så mycke över till en häst :(



Det är min åsikt hoppas du förstår vad jag menar :) men man ska hålla på med ponny så länge det går men för min del blir det storhäst direkt!



Blogg: http://onedirectionnoveller.webblogg.se/
2012-07-12 @ 12:13:28
Emmy

Mycket av det du säger stämmer men jag reagerade på en mening du hade med som jag ärligt talat blev lite upprörd av. Meningen jag irriterar mig på är "Men även det att en pinnsmal 15 åring på 160-165cm klarar egentligen inte av en stor hopphäst på 170." Som ryttare och därmed person som kämpar med att bli ett med ett sådant stort djur som en häst, bör du väl veta att storlekar på människa och häst inte spelar någon roll. Bara för att man är en viss längd eller viss ålder behöver det inte innebära att man kan eller inte kan göra olika saker tillsammans med hästen, och bli ett tillsammans med djuret.



Hoppas du förstår vad jag menar.



Blogg: http://emmyholm.blogg.se/
2012-07-12 @ 12:16:36
Hanna

Detta var det sämstaste jag hört. Det är inte ALLS roligare med ponny. DET ÄR en smaksak. Vissa tycker det är kul att ta det seriöst och vissa tycker inte. Det är absolut inte ditt problem och barnen vill sattsa och komma upp i toppen och köper en dyr häst. Lägg ner.



Blogg: http://ponniebruden.blogg.se/
2012-07-12 @ 12:17:04
matilda

tycker man ska utnyttja ponny tiden så länge det går! :3



Blogg: http://skogsrusset.blogg.se/
2012-07-12 @ 12:18:23
Johanna

Håller inte rikitgt med dig. Jag tävlade en ponny i ett år men sedan köpte jag en egen storhäst då jag anser att jag är för lång. Men att rida storhäst är så pass mycke roligare och man får ut så mycket mer utav sin ridning än på en ponny. Är 15 år och rider upp t.o.m 140 på en häst som tävlat 1 m när jag köpte den. Sedan har det inget med publicitet att göra när det gäller att rida storhäst.



2012-07-12 @ 12:19:52
wilma

Ja förstår vad du menar! Ska verkligen försöka rida ponny ända tills jag är 18 och inte får rida ponny mer! :)



Blogg: http://wilmafur.blogg.se/
2012-07-12 @ 12:32:04
Johanna

Jag kan på sätt och vis hålla med men duktiga tävlingsryttare går ibland över till storhäst direkt för att fortsätta utvecklas. Vet ryttare som vunnit jättemycket med sina ponnysar, de är ibland 15-16 år men känner att de är "färdiga".. Och det kan jag faktiskt förstå, jag tycker inte det är längden eller utseendet (smal och kort som du använde som exempel?) som avgör om man skulle passa på storhäst eller inte, utan HUR man ser är som ryttare och hur man ser det i framtiden. Vissa vill ta steget till storhäst tidigare för att de är klara med ponnytiden för att fortsätta utvecklas, medan andra vill fortsätta utvecklas med ponnyn ända fram till dagen de fyller 18.



Blogg: http://finanora.blogg.se/
2012-07-12 @ 12:37:02
Amanda

Jag är 158cm lång och är väldigt "tunn", 15 år, skulle mycket väl kunna rida ponny om jag skulle vilja. Dock är jag väldigt förälskad i travare och har därför valt att rida det. Och sedan tycker jag precis som någon annan kommenterade här att det är en smaksak mellan ponny och häst :)



Blogg: http://fortunate.blogg.se/
2012-07-12 @ 12:41:52
Julia

Jag är lite stor i kroppen och är över 1,70cm hög, alltså förstor för ponnyer och jag är 14år, men jag tävlar en lite grövre ponny för ridskolan sen har jag en storhäst jag rider som är 1,57cm hög.



2012-07-12 @ 13:45:28
Malin

Jag vill stanna kvar på "ponnytiden" så länge som möjligt! Just nu har jag en C-ponny som jag dock är lite stor på, men det super stor ;)



Blogg: http://malinottenback.blogg.se/
2012-07-12 @ 13:59:30
ullis

Men det negativa med att sitta länge på ponny tills man är tex 18 är att man sedan är så insutten på ponny och sedan när man köper en storhäst och sedan tror att man ska kunna rida den som man red sin ponny så slutar man eftersom helt plötsligt blev det för svårt och man känner att man inte orkar.

Jag tycker att skaffa storhäst som 15 - 16 åring är helt naturligt, för då har man tid på sig att rida in sig på storhästen ta det chill känna och låta kroppen få utveckla sig till att rida storhäst, och under tiden tävlar man och tränar sin ponny. Och när man är klar med sin ponny då efter 2 - 3 år har man oftas kommit inmer på storhästen och kan orka rida dom mer intensivt.



2012-07-12 @ 14:03:43
Anonym

Alla tycker olika om den saken, tror det är lite en smaksak.

Jag gick halvt över till storhäst när jag var 14 och red ponny och storhäst aktivt tills jag va 16 och slutade rida ponny. storhäst är MYCKET roligare än ponny.



2012-07-12 @ 14:09:21
Sofia

Jag ska börja rida storhäst just eftersom min ridlärare föreslog det eftersom jag är såpass lång. Jag är bara fjorton år gammal och jag tycker inte att det är något speciellt fel.



2012-07-12 @ 14:11:14
Esther

Om man är förstor för en ponny fast man har ponnyår kvar kan man ju inte rida ponny ;)



Blogg: http://estherjarvling.blogg.se/
2012-07-12 @ 14:16:05
Esther

Om man är förstor för en ponny fast man har ponnyår kvar kan man ju inte rida ponny ;)



Blogg: http://estherjarvling.blogg.se/
2012-07-12 @ 14:16:13
Rebecca

Jag håller med dig lite grann, ponnytiden får du aldrig tillbaka och den ska man ta vara på. Jag är nästan 175 cm lång, dock väldigt väldigt tunn och rider fortfarande c-ponny eftersom vi ansåg det inte vara lönt att sälja henne pga att nästa år är mitt sista ponnyår, dessutom har hon inga problem med mig på ryggen (ser mig som ett luftmoln) och vi klarar av att balansera upp oss. Men sen tycker jag precis som någon kommentera att gå direkt från ponny till storhäst är inte samma sak, man behöver rida in sig lite :)



Blogg: http://jumpingqueens.blogg.se/
2012-07-12 @ 14:24:49
Emma Karlsson

Jag tycker att det hela är upp till ekipaget och vad deras mål är. På verkar min längd hur högt ponnyn kan hoppa? Och om man bara vill hoppa några cler rounder och längden inte på verkar ponnyn så kan man ju fotsätta rida ponnyn.



Jag har själv fått sitta och rida storhäst nu i ½ år och jag vet vilket steg det är och hur mycket mer det är att rida. Jag kände att jag inte klarade av hästen då jag bara väger 42kg och är 1,66m lång. Så jag förstår vad du menar :)



Blogg: http://emmakarlssonz.blogg.se/
2012-07-12 @ 14:50:59
Sandra

Jag är snart 16 år och 172/3 lång och jag gick över på storhäst för snart ett år sedan.

Med det där att det man inte kan leka runt med hästen är bullshit! Man kan visste "leka" med sin storhäst jag och mina kompisar "leker" absolut två gånger i veckan med våra hästar men samtidigt så tränar vi en gång i veckan för tränare och vi tränar också själva.

MEN SJÄLVKLART KAN MAN "LEKA" MED SIN STORHÄST OCKSÅ :)

det är vad jag tycker men förstår vad du menar också!!

Mvh Sandra :)



Blogg: http://teamtracy.blogg.se/
2012-07-12 @ 15:11:03
Lisamarie

Jag tycker personligen att det är för tidigt för en 12 åring o börja hopptävla en storhäst på 170cm! Jag tycker det är för tidigt även en 15 åring o tävla storhäst med i hoppning, har hunnit vara på storhästtävlingar i hoppning, vet det finns 12 åringar som tävlar upp mot 130cm med en 175 cm häst! Alldeles fel tycker jag. Varför rider inte ungdomarna ponny tills de är 18 år, regel är ju tom 18;e året o tävla ponny. Och det är ju inget fel i det överhuvudtaget.



2012-07-12 @ 15:11:07
Kate

Jag brukar rida både storhäst och ponny. Storhästen är en travarkorsning på ca 156 cm, och ponnyn är en maxad D. Jag tycker också att det är en smaksak. Jag är 163 cm lång, 49 kg och 12 år. Många kommer säkert tycka att jag är för liten och blablabla... Men JAG klarar av både hästen och ponnyn. Båda är privathästar och ägs av min mammas kompis. Jag tänker när jag läser alla domhär kommentarerna som skriver att DÅ är ponnytiden över, DÅ ska man börja med storhäst, DÅ ska man börja sluta osv. Men ponnytiden kommer ju inte två gånger, men man kan ju fortfarande rida både. Red stor första gången för ett år sedan och tycker det passar bra för mig, lika bra som ponny passar mig. Och jag började rida när jag var 8 år, på islandshästar. Så har inte ridit så länge heller. Men varför måste man sluta rida ponny när man är 18 förresten? Även om man inte kan tävla(?) så kan man ju fortfarande RIDA om man inte är för lång. Fattar inte problemet...



Blogg: http://katenordlund.blogg.se/
2012-07-12 @ 15:29:40
matilda

Jag är en tunn tjej på 40 kg och 156 cm lång, 14 år. Jag tävlar 125 (nolla) cm på min storhäst som är 175 cm. Du har helt fel med att en pinnsmal femton åring inte kan klara av en häst på 170 cm, faktiskt. Jag tränar för Lotta Björe och hon tycker jag klarar av min storhäst bra och om jag inte skulle göra det tror inte jag att jag skulle vara nolla i 120-125 cm, och även inte en av dom som kanske blir uttagna till children EM.

Om man är så fast vid ponny och håller på med ponny tills man är 18 år så har man ju nästan väldigt lite tid kvar som junior på storhäst, även dom åren tycker jag man ska ta vara på. Sedan är det en smaksak om man tycker det är roligare på storhäst eller på ponny. Själv tycker jag det är roligare på häst då man kan överraska dom äldre med att man kan faktiskt svänga riktigt snävt och rida fort i omhoppningar på häst också! Det är då posetivt att komma från ponny till storhäst, då har man ponnysvängarna i sig. :) Ville bara dela med mig lite av mina åsikter och inget är omöjligt!



Blogg: http://matildanerell.blogg.se/
2012-07-12 @ 15:48:33
Amanda

Håller med vissa andra som har skrivit ungefär samma sak ovanför, det är ju en smaksak. Jag är 14 år och har gått över på storhäst i år, och JAG tycker att det är mycket roligare och mer seriöst med storhäst, visst ponnytiden var väldigt kul men jag tycker det är mycket mycket roligare med storhäst och som jag skrev innan så är det mycket mer seriöst.



2012-07-12 @ 16:00:39
Carolina - Beridare på stall Assla

Håller med dom ovan. Vill inte vara negativ emot dig men det var det löjligaste jag hört. Allt är utifrån vad man föredrar själv. Dessutom kan man busa på storhästar också, det är bara ponnyryttare som utnyttjar ponnyns storlek och tror att dom är mer leksaker än en stor häst.



Blogg: http://asslatjejerna.se
2012-07-12 @ 16:23:22
Mikxki

Jag är 18 och 163 vilket innebär att jag alltid kommer kunna rida ponny. Just nu utbildar jag en C-ponny på ridskolan.

Jag rider både ponny och häst och att säga att det ena är bättre än det andra är fel enligt mig. Det handlar mer om hur hästen/ponnyn är än om hur stor dem är.



Blogg: http://mikxki.blogg.se/
2012-07-12 @ 16:39:27
Julia Sjöström

håller med om att man bara upplever ponnytiden en gång och att många ponnyryttare inte klarar av storhäst, men man måste öva innan man kan bli bäst. Det är ett jätte steg mellan ponny och häst och det är där man märker vilka som har fått lära sig att rida och inte bara köpt färdiga ponnyer (och jag har inget emot folk som gör det heller!) sen tycker jag inte att det spelar någon roll ifall dom börjar med stor häst tidigt, för då har dom oftast en ponny dom kan glänsa med medans dom lär känna och hoppar lite lägre med storhästen istället för att börja om från början sen när dom inte får tävla ponny längre.



Blogg: http://rsjulia.blogg.se/
2012-07-12 @ 16:50:59
sofiaa wikman

Jag som rider på ridskola hade inget val direkt, när dom tycket att man skulle passa på storhäst så vare bara att byta, inget maan bestämde över :/ jag fick lov att byta till storhäst redan när ja va 12-13, trotts att ja inte va redo. Fick börja om på noll nästan och tog mig 1 år att lära mig rida storhäst... jag håller absolut med dig, när man kan rida ponnys så ska man ta vara på den tiden. Ponny är mkt roligre än storhäst!



Blogg: http://swikman.blogspot.se/
2012-07-12 @ 16:55:17
sofia

många satsande ryttare går över i förtid för att kunna rida in sig på storhäst.

Jag ser inget fel att gå över tidigare, det är ens egna beslut anser jag.



Vill man komma långt så kanske det är det som gäller.



Blogg: http://zofiaolsson.blogg.se/
2012-07-12 @ 16:56:59
ellinor

Jag är 13 år och rider en helt otränad storhäst på 168 cm och de är pågrund utav att jag inte vill växa ur min bästa vän, och sedan sälja henne. Dock tävlar jag inte, men tränar som vanligt! För mej spelar inte storleken på hästen någon speciell roll. Har du ett starkt band mellan dej och din häst-ponny så ska storleken inte spela så stor roll :) Ett undantag är ju om man inte kan hantera en större häst, då dom kan vara lite starkare och om man är kort, svårare att komma upp på!



2012-07-12 @ 17:13:36
Fredrika

Du rider bara junior en gång i livet också ;)

Sedan tror jag att det är lättare att få framgång på ponny, är mindre kokurans.

Själv tycker jag att det är roligare att rida häst, om man ska väll göra det man tycker om? Fast har full förståelse vad andra än väljer



Blogg: http://fredrikalundahl.blogg.se/
2012-07-12 @ 17:14:39
Emilia

Jag har en storhäst (visserligen travare) och jag är 13 år. Jag rider några ponnyer då och då men framför allt min egen häst. Jag gillar att rida både och. Om jag hade haft chansen till att ha min travare och en ponny hade jag gärna haft det men nu finns det inte den möjligheten och jag skulle aldrig kunna sälja honom eller göra mig av med honom på något sätt! men om man nu har en ponny och tävlar tycker jag absolut att man ska ta reda på de åren för du får ju faktiskt bara 18 år på dig! ;)



Blogg: http://macamonkey.blogg.se/
2012-07-12 @ 17:49:16
Jossan

Kan inte hålla med... Om man vill ha storhäst och är bara 12 år, så varför inte? Alla tycket inte att ponnyer är mycket roligare att rida än häst... Själv är jag 14 år (ska fylla 15 i sept) och har storhäst (quarter), dock rider jag western. Jag har haft häst i 2 månader nu, innan hade jag bara ponnyer. Men jag tycker det är mycket roligare att rida storhäst, känns som det är mycket mer att jobba med på nåt sätt! Visst är ponnyer roliga på sitt sätt, men jag skulle inte vilja fortsätta med ponny utan hellre satsa på min quarter som har mycket bättre förutsättningar på tävlingsbanan. Nu är det ju som sagt så att jag rider western, och då är det svårare att rida ponny av olika anledningar i grenen reining (en ponny är inte byggd på de sättet så den kan göra slide stops, bra spin m.m. som en quarter/paint är). I western finns det inte heller några regler om hur länge man får rida ponny, man får rida vilken ponny/häst man vill hur gammal man än är om det inte är speciella klasser, så länge det ser bra ut (är man alldelles för lång så går det ju inte). Så då blir det ju inte så stor grej av det för mig när jag fyller 18, eftersom jag ändå får rida ponny om jag vill :)



2012-07-12 @ 19:15:09
Jossan

Kan inte hålla med... Om man vill ha storhäst och är bara 12 år, så varför inte? Alla tycket inte att ponnyer är mycket roligare att rida än häst... Själv är jag 14 år (ska fylla 15 i sept) och har storhäst (quarter), dock rider jag western. Jag har haft häst i 2 månader nu, innan hade jag bara ponnyer. Men jag tycker det är mycket roligare att rida storhäst, känns som det är mycket mer att jobba med på nåt sätt! Visst är ponnyer roliga på sitt sätt, men jag skulle inte vilja fortsätta med ponny utan hellre satsa på min quarter som har mycket bättre förutsättningar på tävlingsbanan. Nu är det ju som sagt så att jag rider western, och då är det svårare att rida ponny av olika anledningar i grenen reining (en ponny är inte byggd på de sättet så den kan göra slide stops, bra spin m.m. som en quarter/paint är). I western finns det inte heller några regler om hur länge man får rida ponny, man får rida vilken ponny/häst man vill hur gammal man än är om det inte är speciella klasser, så länge det ser bra ut (är man alldelles för lång så går det ju inte). Så då blir det ju inte så stor grej av det för mig när jag fyller 18, eftersom jag ändå får rida ponny om jag vill :)



2012-07-12 @ 19:15:27
RebeccaV-allroundhasten

Håller tyvärr inte alls med! Jag har ALDRIG haft någon ponnytid vilket jag är grymt ledsen över, men jag har inte haft förutsättningarna! Dvs engagerade föräldrar!! När jag var mindre, när jag började på ridskola red jag ponny några gånger sedan har jag i stortsett alltid ridit storhäst, och ja det är Jä*ligt tråkigt tycker jag, men som många säger är det en smaksak, jag är ca 165 lång och jag rider storhäst betydligt bättre än ponny! Jag känner mig klumpig på ponny även om jag passar längdmässigt och viktmässigt. Tycker inte att någon har rätt att lgga sig i de val man gör om man hoppar upp på storhäst "några år tidigare" alla väljer själv när man känner sig redo! Är man så blind att man bara ser tävling framför att ha kul, ja synd! För man kan alltid rida ponny om man längdmissigt passar på en, livet går inte under för att man väljer storhäst OCKSÅ...



Blogg: http://allroundhasten.blogg.se/
2012-07-12 @ 19:30:25
Ellinor Essen

Helt ärligt?

Om man vill utnyttja sin ponnytid eller inte är upp tillvar och en, inte hur gammal man är.

Jag fyller 16 i år, jag har tävlat både ponny och stor häst.

Jag rider hellre stor häst, jag är 170 cm lång, mina ponnyer är 142 och 145. Jag har planerat att sälja en ponny nästa år och då köpa en häst på runt 170.



Om jag gör det eller inte ska ingen lägga sig i.

Och det där med priset som föräldrarna betalar .. FYFAN!

Jag har inte köpt en enda häst för över 40 000, en häst vi har utlånad köpte vi för 8 000 och hon har blivit sjukt fin.



Jag tycker faktiskt inte att du har rätt i att lägga dig i vad alla andra gör, om du rider ponny hela din ponnytid, då får du göra det.

Vem säger att man inte kan rida ponny efter att man är 18?

Visst, det är din åsikt, men om du ska lägga ut den så ska du göra det på ett mycket bättre sätt än så här.



Blogg: http://rwl.blogg.se/
2012-07-12 @ 19:52:27
Tina

Varför ska du bry dig om vad andra väljer? Det är väl var och ens val om dom vill rida ponny eller storhäst, åldern spelar ingen roll. Fattar inte varför du ska lägga dig i vad andra gör och "irritera" dig på det? Skaffa ett eget liv!



2012-07-12 @ 19:58:26
julia

jag är 14 och fyller snart 15, men är inte alls lång, 153 eller något, men jag rider tillochmed shettisar ibland ! :D annars är c-ponnys rätt lagom för mig ;)



Blogg: http://juliaignell.blogg.se/
2012-07-12 @ 20:21:52
julia

jag är 14 och fyller snart 15, men är inte alls lång, 153 eller något, men jag rider tillochmed shettisar ibland ! :D annars är c-ponnys rätt lagom för mig ;)



Blogg: http://juliaignell.blogg.se/
2012-07-12 @ 20:25:07
Malin

hej på sätt och vis håller jag helt med dig om det du skriver med att gå över till ponny/storhäst när de forfarande kan ha ponny. Men jag måste dock påpeka att en del (tex mig) som är runt 159 cm lång faktiskt klarar av stora hästar (170+) utan problem. Var faktiskt extremt nära att jag köpte en valack som var hur maffig som helst med sina 179 cm. Jag eller jag och min pappa var hur nära som helst att skriva kontrakt tills han inte gick igenom besiktning pga olika orsaker ;). Jag kan fortfarande utan problem rida ponnyer (små b-ponnyer) då jag väger runt 45-50 kg men jag tycker faktiskt det är roligare med stora hästar. Men det beror nog helt på smaken. Det är orättvist att säga att ponnyer är lätta för det är de inte (kan bara ta min kompis tävlings ponny som exempel svårare ponny har jag aldrig mött) men det är något visst med stora hästar ändå. Just nu har vi dock problem som gör att vi inte kan köpa häst men jag vill absolut när detta löser sig ha en stor häst 170 cm (gärna 179) men tills dess får jag rida alla typer av hästar. En ryttare måste vara flexibel i sin ridning och kunna rida många olika typer av hästar. Allt från småponnyer till stora hästar :).



Blogg: http://tjernstrom.se
2012-07-12 @ 21:11:37
Sofie E

Hej, jag fyller 17, är 153cm lång, kanske inte pinsmal men inte superstor. Klara stor häst på 175cm, har en stor häst och två ponnyer jag satsar högt på utan att slänga ut 500 000 för att klara dem.

Inte längden eller åldern som spelar roll utan hur man anpassar sig efter hästen ;)



Jag personligen gillar stor häst tävlingar och går upp på stor häst för att komma in i det :)



Blogg: http://Http://nattstad.se/Sofie Ejserholm
2012-07-12 @ 21:16:12
nathalie

jag tycker inte det handlar om storlek på häst, jag tycker de handlar om vad man fastnar för ja personligheten dåra om det är en ponny eller en stor häst bara det känns rätt och att man samarbetar så tycker inte jag det spelar nån roll, ja är 15 164 lång och väger typ 45, och rider ett halvblod på 170 det går hur bra som helst :)



2012-07-12 @ 21:19:49
Linn

Jag håller inte med, jag är 14 år och är 160 lång och väger ca 45 kg, jag började rida storhäst när jag var 12 år. Hon är allmänt dampig och man vet aldrig när något ska hända. Men jag klarar av henne helt galant och har även startat lite på henne har samt nollat några klasser. Jag tycker att det viktigaste är inte storlek på häst utan hur man klarar av den. Men rider även en liten c-ponny på 134 i dressyr på LA:P1 nivå. Så jag anser att man kan klara det ändå även fast man är liten ryttare.



Men alla får ju ha sin åsik! :)



Men något



2012-07-12 @ 21:40:22
Anna

Håller verkligen inte med! När jag växte ur min B-ponny ville jag direkt upp på storhäst för att slippa det där med växa ur å sälja. Jag har idag en storhäst på 180cm som iofs är en smäcker men de där med att en 15åring på 160-165 inte kan rida en storhäst stämmer ju verkligen inte. Bara för det kke är lättare att rida ihop en liten ponny tillskillnad mot en storhäst med mkt gång betyder det inte att det inte går. Allt handlar om hur mkt erfarenhet och hur mkt tid man vill lägga på det.



2012-07-12 @ 22:24:10
Felicia Segui

Okej, visst jag fattar vad du menar, men tror inte du har sett ur olika synvinklar. Läs jättegärna det här, så kanske du får en annan inblick, här kommer min story:



Jag har ALDRIG fått någon dyr/rutinerad ponny. Dock så har jag haft turen att kunna ha två hästar sen jag var 9 år. Ridit upp till nationell msv B på b, c och d ponny, kvalade sm med b-ponnyn som innan gick lok LB. Fått rida många hästar åt andra, började med istadiga unghästar och den sista ponnyn jag red åt någon annan var ett d-ponny sto som gått msv a, baltic osv. På det sättet har JAG jobbat mig upp, och haft ett mål: att komma upp i sveriges toppelit, varesig på ponny eller storhäst. Det innebär internationella klasser. För ett halvår sedan var vi tvungna att lämna till baka d-poonyn, tyvärr. Hade min c-ponny och min längd började springa iväg. Jag hade ett val: antingen köpa en orutinerad men fin d-ponny eller rutinerad juniorhäst. Ponnytiden lockade men fanns inte en chans att jag på den korta tiden 1 år och 9 månader lyckas få upp en orutinerad ponny till int. msv a,dessutom vart ska jag hitta den fina billiga orutinerade ponnyn? Växer inte på träd. VI valde då storhäst. Och bättre val kunde jag inte gjort!!! Skulle köpt en juniorhäst (ca 160cm) men det blev en 6 åring på 175(jag är 165, väger 47), som kommer gå minst 140. Den är jäkligt bra. Ingen stor klumpeduns utan snarare en smidig balettdansös. Superlydig och jag jobbar massor med markarbetet. Tränar hoppning för pether markne och även dressyr en gång i veckan.



Och sälla du, kom inte och säg att vi går över till storhäst för att synas!? Det är MYCKET lättare att komma upp till eliten och synas på ponny.



Jag valde storhäst eftersom jag har då 'hela livet' på mig att nå hästens (den som jag köpte) maxkapacitet istället för ca 1,5 år.



Titta gärna här: http://www.youtube.com/watch?v=zuj8jFywHOk



Du får gärna ta mig som skräckexempel och lägga upp filmen på din blogg, för det är väl det jag är? 14 år, 165 cm, 47 kg, rätt smal, unghäst på 175 cm :)



MIN åsikt är att man ska veta vad man ger sig in på. Jag VET att jag kommer få jobba som satan med markarbetet och träna mycket dressyr för att hålla efter hans lydighet. Jag VET att jag inte kommer kunna debutera 130 om ett par månader, som han skulle gjort hos förra ryttaren. MEN jag tar det. För den här hästen är grym.



Tack och hej leverpastej! :)



Blogg: http://feliciasegui.blogg.se/
2012-07-12 @ 22:28:32
Cennih

Jag sålde nyss min B-ponny och gick direkt upp på storhäst.

Jag känner att jag vill ha tid på mig att kunna komma upp i farten och därmed köpte en unghäst. Hon är 165cm och jag är 158cm och 14år i år.

Jag klarar henne HUR BRA SOM HELST!!!!!!!!

Sen om folk inte vill tävla ponny längre behöver du inte bli irriterad över? Vi "små" hästryttare kan va så jävla mycket bättre än äldre och längre ryttare på storhäst.

så innan du gör såna här inlägg, tänk fan efter.

egentligen, väldigt omoget inlägg.

Sen att det är roligare med ponny, bullshit.

Min häst, är den roligaste som finns!

MYCKET ROLIGARE ÄN DE FLESTA PONNYS JAG RIDIT.

Sen har jag också massa erbjudanden om att tävla några ponnys, tom b-ponny. Vilket jag gärna gör eftersom jag tycker det är kul att rida andras hästar. Och inte är för lång!

Jag tävlar dem nu faktiskt. Så innan du lägger upp sånt här skit, tänk dig för.

-.-



Blogg: http://www.randomryttarna.devote.se
2012-07-12 @ 22:40:07
lisa

En häst ska vara lika känslig för hjälper som en ponny, så man behöver inte vara starkare för att rida häst..om man rider en bra häst vill säga



2012-07-12 @ 22:46:28
Julia

Nej vet faktiskt inte riktigt vad jag ska säga om dina åsikter. Såklart får alla ha sina åsikter men ibland blir jag lite sur. Så du anser att bara för att man har en stor häst kan man inte leka och busa, så plötsligt blir allt så seriöst då!

Nej! Jah har stor häst och stortrivs skulle inte kunna tänka mig att rida ponny igen, det är en smak sak och allt handlar faktiskt inte om storleken på hästen utan det handlar iallafall för mig om hjärta och själ. Samt att jag matchar min häst till 100% och nu har jag en STOR häst som är 100% match med mig, INTE 100% storlek



Blogg: http://jensenj.blogg.se/
2012-07-12 @ 22:47:31
Linnea

tycker du snackar i nattmössan. Blir irriterad på det där. Jag kan lova dig att det finns flera tusen mer ponnytjejer som får svindyra och välridna ponnyer av sina föräldrar än vad de finns tjejer som rider storhästar.



Min personliga åsikt är at ponnyer rent allmänt är lättare att ta sig ann, vilket betyder att ryttarna egentligen inte behöver vara så duktiga. Är ponnyn dessutom välriden sen tidigare så går de ju galant.



Jag som rider storhäst (är 17) har tre stora hästar som jag tävlar just upp på SM-nivå skulle säga att jag aldrig i hela mitt liv sett ett ekipage på nationella tävlingar som inte förtjänar att vara där.



Att hoppa 110 med en stor häst är ingen konst, funkar säkert med en svindyr häst. Men att nå eliten krävs att man faktiskt kan rida själv.





2012-07-12 @ 23:15:45
Hedda

Jag tycker att det kan vara ganska sunt att börja tänka "stort" tidigt. Finns väl dessutom inget som säger att man måste rida BRA storhäst om man inte är för stor och tung för en ponny??? Men det är en stor omställning att byta upp sig till stor häst, och kan man börja träna i tid, så go for it. Du blir inte proffsryttare och får rida världscupen förrän din häst är minst 149 cm i manken och du kan guida den över stooora hinder.



Sen är det ju upp till var och en om man vill rida stor häst eller ponny. beror ju litegrann på vad man bondar med, vilken häst man hittar kemi med.

Dessutom är det ännu värre dessa "ponnyryttare" som har maxade D-ponnyer som de är på tok för stora för, men som vägrar byta upp sig utan promt måste vänta till exakt den dagen de fyller 19...

//Hedda



Blogg: http://touii.blogg.se/
2012-07-12 @ 23:42:18
Hedda

Finns ingen anledning till att BARA rida Storhäst ska det stå. ;-P



Blogg: http://touii.blogg.se/
2012-07-12 @ 23:45:39
Natta

Jag har mitt sista ponnyår iår och tycker det är jättetråkigt. Jag älskar att rida på ponny och kan inte tänka mig rida stor häst. Jag är 166cm lång och tycker själv inte jag är för lång för att rida d-ponny men har många gånger fått höra att jag är för lång för det. Vilket jag inte håller med om. Detta gör att jag har fått komplex över min längd och önskar att jag var kortare. Vad tycker du om detta?



Blogg: http://nattamadde.blogg.se/
2012-07-13 @ 22:46:51
Frida

Jag håller inte med helt och hållet.. Det är helt upp till ryttaren vad den vill göra, men själv hade jag gärna haft en ponnytid... Jag är 15 och 180cm lång, har alltid varit väldigt lång och fick sluta rida ponny när jag var ca12 år. Då jag blev fodervärd till en lite häst, 152cm. Det var min såkalade ponnytid. Hade henne ett åt, och det var underbart. Det är fortfarande underbart med min stora häst jag har nu. En stor önskan hade varit om jag hade varit kanske 30cm kortare. Så jag hade kunnat rida ponny!



Blogg: http://fridahorning.webblogg.se/
2012-07-16 @ 17:32:32
Elin

Håller med dig ganska mycket! Det är lite fånigt att man köper en miljonhäst även om man har ponnyår kvar, kort och pinnsmal. Men jag är 14 och går upp till storhäst nu, letar egen osv. Men bara för att jag är 170 lång och känner mig för stor på ponny. Om jag man stannar kvar när man är lång så kryper man ihop för att se liten ut, inte så bra. Men jag är smal, dock väger mycket och då kan man inte ha en "slimmad" tävlingsponny, det blir fel för dem också:) så det passar vissa unga bra, och de har inte så mycket alternativ. Vissa är som en 18åring även om de är under 15. Alla som inte känner mig gissar min ålder till 16/17. Men om jag var mindre så skulle jag vilja vara kvar på ponny tills jag blir vuxen;)



Blogg: http://elinhellgren.blogg.se/
2012-07-20 @ 20:37:45
Lovisa



Hej, jag är 13 år och rider storhäst, Jag rider storhäst för att jag har vuxit upp med "STORAHÄSTAR" och då har det blivit att jag har ridit de och har faktiskt aldrig bryt mig om ponnytiden . Vad är det som är så specielt att rida en häst som är 10-30cm kortar än ett tex ett halvblod . Bara för att man rider storhäst kan man inte busa och leka???!!! Så du menar att min systers ponny som är 10cm kortar än min häst, kan jag leka med men inte min egna häst, sorry men det är inte sant. Och kan ju faktiskt säga det att min stora syster som är 158 kan rida ett halvblod på 170 och högre och hon är small + hoppa 135 cm men sin egen utbildade häst som är 7år...jag är 170lång och har nästan själv utbildat min egna unghäst på 174 , började rida honom när jag var 11år så inget är omöjligt!



2012-07-23 @ 00:52:09




Kommentera inl�gget h�r!



Namn  
Epost    
Blogg    


Kom ih�g mig?

Trackback